Twórcy - Przegląd Piosenki Aktorskiej

Jerzy Bielunas - Głuptaska

2015-03-13 13:03:45

na podstawie „Głuptaski” Swietłany Wasilenko w przekładzie Jerzego Czecha
scenariusz i reżyseria:  Jerzy Bielunas
muzyka: utwory cerkiewne i ludowe oraz nowe kompozycje Mateusza Pospieszalskiego
scenografia: Honorata Mochalska-Błachut i Barbara Wojtas
choreografia: Maciej Florek

występują:
Kinga Preis i Małgorzata Hajewska-Krzysztofik

oraz chór cerkiewny Oktoich pod kierownictwem ks. Grzegorza Cebulskiego, w składzie: Paulina Boreczko-Wilczyńska,
Anna Cebulska, Neoniła Kuropka, Anna Wilczyńska, Aleksander Bykow, Piotr Kuropka, Rafał Chalabala, Andrzej Łeńko

muzycy: Barbara Pospieszalska, Łukasz Pospieszalski, Mateusz Pospieszalski, Szczepan Pospieszalski

Kapustin Jar leży w Delcie Wołgi, 1,5 tys. kilometrów od Moskwy, 100 km od Morza Kaspijskiego. Tuż po II Wojnie Światowej niedaleko miasta powstał kosmodrom, poligon i baza wojsk rakietowych, z czasem wyposażonych w głowice atomowe.

„Dla mnie to miasto – wspomina Swietłana Wasilenko – było i nadal jest Miastem Apokalipsy. Właśnie tutaj, w 1962 roku, w czasie kryzysu kubańskiego, kiedy między Związkiem Radzieckim i Ameryką trwał wyścig zbrojeń, a wojna była tuż-tuż, miałam sześć lat i widziałam, jak nadchodzi koniec świata.”

Wasilenko jest córką oficera Armii Radzieckiej i jedną z najwybitniejszych współczesnych pisarek rosyjskich. W swych książkach często powraca do faktów z dzieciństwa spędzonego w tajnej bazie wojskowej.

W przedstawieniu wykorzystany został fragment powieści „Głuptaska”, opowiadający o alarmie atomowym, ogłoszonym w oczekiwaniu na nuklearne uderzenie ze strony Stanów Zjednoczonych. W scenariuszu znalazły się także cytaty z książek Swietłany Aleksijewicz, Johna Hersey’a, W.M. Millera i Arsenija Tarkowskiego oraz z materiałów reklamujących „postapokaliptyczne” gry komputerowe, rozgrywających się w zdewastowanych i skażonych obszarach, gdzie kiedyś, już nikt nie pamięta, kiedy, tętniło normalne życie.
To spektakl o świecie odwróconych wartości, w którym normy etyczne i estetyczne zastąpione zostały regułami gry: dzieci i dorośli bawią się w wojnę, a w świecie realnym wykupują wycieczki do strefy wokół Czernobyla, gdzie, blisko trzydzieści lat po katastrofie elektrowni atomowej, można otrzeć się o przygodę. Strach stał się elementem rozrywki.

Stronę muzyczną przedstawienia stanowią pieśni cerkiewne, rosyjskie pieśni ludowe i młodzieżowe oraz nowe utwory skomponowane przez Mateusza Pospieszalskiego.

26 marca, czwartek, 27 marca, piątek
18:00 | Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 50 zł

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Ostatnio dodane
Popularne
Student z Łodzi wygrał konkurs 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej
Student z Łodzi wygrał konkurs 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej

Złoty Tukan i 25 tys. zł trafiły w tym roku do Macieja Musiałowskiego.

Sex Drugs & Monodram
Sex Drugs & Monodram

Arkadiusz Jakubik wciela się w postać sfrustrowanego, starzejącego się rockmana, bożyszcza tłumów i rockendrolowca buntownika.