Jerzy Bielunas - Głuptaska
2015-03-13 13:03:45na podstawie „Głuptaski” Swietłany Wasilenko w przekładzie Jerzego Czecha
scenariusz i reżyseria: Jerzy Bielunas
muzyka: utwory cerkiewne i ludowe oraz nowe kompozycje Mateusza Pospieszalskiego
scenografia: Honorata Mochalska-Błachut i Barbara Wojtas
choreografia: Maciej Florek
występują:
Kinga Preis i Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
oraz chór cerkiewny Oktoich pod kierownictwem ks. Grzegorza Cebulskiego, w składzie: Paulina Boreczko-Wilczyńska,
Anna Cebulska, Neoniła Kuropka, Anna Wilczyńska, Aleksander Bykow, Piotr Kuropka, Rafał Chalabala, Andrzej Łeńko
muzycy: Barbara Pospieszalska, Łukasz Pospieszalski, Mateusz Pospieszalski, Szczepan Pospieszalski
Kapustin Jar leży w Delcie Wołgi, 1,5 tys. kilometrów od Moskwy, 100 km od Morza Kaspijskiego. Tuż po II Wojnie Światowej niedaleko miasta powstał kosmodrom, poligon i baza wojsk rakietowych, z czasem wyposażonych w głowice atomowe.
„Dla mnie to miasto – wspomina Swietłana Wasilenko – było i nadal jest Miastem Apokalipsy. Właśnie tutaj, w 1962 roku, w czasie kryzysu kubańskiego, kiedy między Związkiem Radzieckim i Ameryką trwał wyścig zbrojeń, a wojna była tuż-tuż, miałam sześć lat i widziałam, jak nadchodzi koniec świata.”
Wasilenko jest córką oficera Armii Radzieckiej i jedną z najwybitniejszych współczesnych pisarek rosyjskich. W swych książkach często powraca do faktów z dzieciństwa spędzonego w tajnej bazie wojskowej.
W przedstawieniu wykorzystany został fragment powieści „Głuptaska”, opowiadający o alarmie atomowym, ogłoszonym w oczekiwaniu na nuklearne uderzenie ze strony Stanów Zjednoczonych. W scenariuszu znalazły się także cytaty z książek Swietłany Aleksijewicz, Johna Hersey’a, W.M. Millera i Arsenija Tarkowskiego oraz z materiałów reklamujących „postapokaliptyczne” gry komputerowe, rozgrywających się w zdewastowanych i skażonych obszarach, gdzie kiedyś, już nikt nie pamięta, kiedy, tętniło normalne życie.
To spektakl o świecie odwróconych wartości, w którym normy etyczne i estetyczne zastąpione zostały regułami gry: dzieci i dorośli bawią się w wojnę, a w świecie realnym wykupują wycieczki do strefy wokół Czernobyla, gdzie, blisko trzydzieści lat po katastrofie elektrowni atomowej, można otrzeć się o przygodę. Strach stał się elementem rozrywki.
Stronę muzyczną przedstawienia stanowią pieśni cerkiewne, rosyjskie pieśni ludowe i młodzieżowe oraz nowe utwory skomponowane przez Mateusza Pospieszalskiego.
26 marca, czwartek, 27 marca, piątek
18:00 | Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 50 zł